Surfplank kapot. Flinke schade. Geen probleem, planken met een schuimkern kun je goed zelf repareren.

Schade aan de neus

Schade close-up

Benodigdheden
Om schade aan je plank zelf te herstellen het je epoxyhars (en harder) nodig. Voor grotere schade heb je ook nog carbontape nodig. Naast expoxyhars heb je ook veel profijt van een vulmiddel, zoals aerosil. Al deze middelen kun je het beste kopen bij een webshop zoals Mr. Boat of Poly-service. Ik zelf koop mijn materialen bij Mr. Boat omdat die site meer informatie geeft over de producten, er is meer aandacht aan besteed.

Benodigdheden

Boodschappenlijst
– Expoxyhars (+ harder). Dit is het plastic waar we de plank mee gaan repareren.
– Carbontape. Dit is een matje van kunstvezel waarmee je grote gaten moet wapenen. Voor kleine gaten bij de neus is dit niet nodig. Op plaatsten waar je staat is het wel nodig.
– Aerosil.
– PUR-schuim (bij de bouwmarkt). Het kleinste busje dat ze hebben is ruim voldoende.
– Verf. Tweecomponentenverf (verkrijgbaar bij havenwinkels of erg goede verfspeciaalzaken). Je schijnt ook met “gewone” verf uit een spuitbuis te kunnen werken. Je kunt ook zonder verf werken, dan blijf je de reparatie zien, maar vaart niet slechter.

Snijden en schuren

Stap 1: wegsnijden en schuren
Snijd de beschadigingen weg met een scherp Stanley-mes. Je krijgt een paar grote gaten in je plank. Leuk werk. Spannend ook. Kleinere beschadigingen moet je schuren.Snijd al het schuim dat nat is weg. Of wacht een week of zo totdat al het vocht uit het schuim is verdampt.

Ik heb een carbon-kevlar-plank en dat zie je doordat de laag die op het schuim ligt zwart is. Ik schuur alles mooi vlak.

Stap 2: schuim spuiten
In de gaten schuim spuiten. Nu wachten (1 dag of langer) totdat het schuim goed uitgehard is.

Stap 3: weer schuren
Het schuim netjes glad schuren. Schuur het wat dieper, want er komt dadelijk nog een laagje carbon op.

Schuim spuiten

Overtollig schuim wegschuren

Stap 4: lamineren
De grotere vlakken of vlakken die veel druk moeten verdragen (nabij mast, vin of op de plaats waar je staat) lamineren met een carbon-matje (carbontape). Leg 1 laag carbon over het gat en tamponeer de epoxyhars met een wegwerpkwast op het matje. Niet te veel epoxyhars gebruiken (bij te veel expoxyhars wordt de plank minder stevig).

Lamineren

Het gebruik van carbon is voor gemiddeld grote beschadigingen niet nodig. Je kunt namelijk ook als volgt wapenen:
Meng door de epoxyhars een grote hoeveelheid aerosil. Dan heb je geen carbon nodig. Epoxyhars met aerosil is superstevig. Je moet na uitharding van de epoxy flink schuren. Maar ja, dan heb je daarna wel de voldoening van een goed gerestaureerde plank.

Stap 5: afwerking
Nadat de expoxy is uitgehard kun je de plank plamuren met een mengsel van epoxyhars en aerosil. Als je geen carbon hebt gebruikt dan hoef je niet te plamuren (je hebt dan reeds een laagje epoxy dat gelijk is met de rest van het dek van de plank.

Na uitharding kun je alles netjes glad schuren (stevig werkje) en kun je het verven met twee componenten-verf. Ik heb witte polyurethaanverf gebruikt. Maar je kunt ook “gewone” jachtlak gebruiken. Of gewoon (waterdichte) verf uit de bouwmarkt. Ik weet echter niet of die verf ook tegen UV-licht kan. Dat moet je nog zelf uitvogelen.

Glad schuren

Schilderen

Bij mijn plank zie je duidelijk kleurverschil. Als je dat niet prettig vind, zou je ook een groter stuk kunnen opschuren en er een compleet andere kleur op kunnen schilderen. Of je schildert een figuur erop.

 

Comments are closed.